Dzień 2

Genki- 元気(げんき) -zdrowy, energiczny, w dobrym nastroju

Przykład zastosowania(formalnie)
Ogenki desu ka?-お元気ですか?(おげんきですか)-jak się masz?*
Okage sama de, arigatō gozaimasu- おかげさまで、ありがとうございます - mam się świetnie, dziękuję
Genki desu, arigatō gozaimasu- 元気です、ありが
とうございます(げんきです、ありがとうございます)- Mam się dobrze, dziękuję
Genki janai- 元気じゃない(げんじじゃない)- nie dobrze
Amari yokunai- あまりよくない- niezbyt dobrze

Przykład zastosowania(nieformalnie)
Genki?- 元気?(げんき) - Jak leci?
Genki dayo- 元気だよ(げんきだよ)- W porządku

Przykładowy dialog(formalnie)

Tanaka: Suzuki-san, konnichiwa. Ogenki desu ka?(鈴木さん、こんにちは。お元気ですか?)
Suzuki: Okage sama de, arigatō  gozaimasu. Tanaka-san wa?(おかげさまで、ありがとうございます。田中さんは?)
Tanaka: Boku mo genki desu, arigatō.(僕も元気です、ありがとう。)

Tanaka: Dzień dobry, panie Suzuki. Jak się pan miewa?
Suzuki: Mam się świetnie, bardzo dziękuję. A pan, panie Tanaka?
Tanaka: Ja również mam się dobrze, dziękuję.

Przykładowy dialog(nieformalnie)
Naoki: Hisashiburi desu ne (久しぶりですね。)
Nami: Hisashiburi. Genki? (ひさしぶり。元気?)

Naoki: Genki dayo, Nami wa? (元気だよ、なみは?)
Nami: Watashi mo genki dayo.(私も元気だよ。)



Naoki: Dawno się nie wiedzieliśmy(dokładniej mineło dużo czasu(od ostatniego spotkania))
Nami: Dawno się nie widzieliśmy, jak leci?
Naoki: W porządku, a u ciebie, Nami?
Nami: U mnie też w porządku.






* O(w tym przypadku Ogenki) stosujemy tylko jeśli jesteśmy z kimś na pan/pani w rozmowie formalnej np. z szefem

--------------------------------------------------------------------------
Kto normalny wraca do szkoły po kilku dniach od operacji, mimo tego, że ma od każdego pozwolenie na leżenie tyłkiem do góry całe dnie w domu?
(...)
Tak więc no, ten teges.
Ogólnie moja szkoła zmieniła budynek 

Który w sumie wygląda trochę jak izolatka, mimo, że okien z każdej strony ma aż za dużo(w poprzednim budynku, w niektórych salach okien w ogólnie nie było, zrozumcie).
Kolory ścian są białe i nie dość, że sam nastrój sprawia wrażenie ponurego i zimnego, to w samej szkole, serio, jest o niebo zimniej niż na zewnątrz.
Chyba będę musiała od teraz na lekcjach siedzieć w mundurku, bluzie, kurtce, szaliku, a nawet i w rękawiczkach, mimo że nie jestem typem zmarzlucha. 




https://www.facebook.com/PolskaJaponeczka/photos/a.446614585356787.106371.444286062256306/967660996585474/?type=1&theater


Powodzenia 

Udostępnij :




Artikel Terkait:

1 komentarze:

Unknown pisze...

Nosicie mundurki? :)
Fajna lekcja, czekam na kolejną^.^

Prześlij komentarz